Pienyrittäjän työkalulista

Pienyrittäjän työkalut

Eräs tuttavani kysyi minulta, mitä työkaluja aloitteleva yrittäjä tarvitsee. Ymmärrän hyvin, että maailma voi olla aika hämmentävä, jos on tullut ”valmiiden työkalupakkien korporaatiosta”, joten lähdin miettimään mihin kaikkeen tarvitaan työkaluja. Varsinaisesta liiketoiminnasta riippuen tarvitaan tietysti monenlaisia palveluita, mutta nyt listaan yleisiä tarpeita ja meidän valintojamme niihin.

Koska aloitteleva yrittäjä ei luultavimmin ole vielä masseissa, keskityn ilmaisiin ja edullisiin työkaluihin. Eniten pohdintaa meillä ovat herättäneet kaksi viimeistä.

Nettisivut: WordPress

Aloitteleva yrittäjä tarvitsee ensimmäisenä nettisivut osoittaakseen olemassaolonsa ystävällemme Googlelle. Enää en miettisi kahta päivää valintaa. WordPress on niin laajasti tuettu, että jokaiseen tarpeeseen ja nikaleeseen löytyy tekijä 24/7. Peruskäyttäjät valitsevat koko paketin WordPress.comista, hieman kokeneemmat asentavat WordPressin itse. Sekään ei ole lainkaan vaikeaa. Tällöin aloitusosoite on WordPress.org. Jälkimmäinen vaihtoehto lukitsee vähemmän tulevaisuuden vaihtoehtoja.

Palvelintila: SiteGround

Mikäli päätyy asentamaan sivuston omalle (tai no, vuokratulle) palvelimelleen, tarvitaan nettisivulle tilaa. Tein syksyllä laajan vertailun palvelintilaa tarjoavien toimittajien välillä ja päädyin SiteGroundiin. Olen ollut erittäin tyytyväinen, ja SiteGround on niitä harvoja toimittajia, joita suosittelen. Ai miksi? Koska 24/7 asiakaspalvelu-chat on pelastanut monet yöunet. Olen nimittäin melkoinen koodarin painajainen ”mä vähän vain kokeilen” -asenteellani. Yritin etsiä suomalaista vaihtoehtoa, mutta tuo ympärivuorokautinen chat kallisti vaa’an SiteGroundin suuntaan. Moni ongelma syntyy nimittäin virka-ajan jälkeen ja erityisesti sivutoiminen yrittäjä tarvitsee tukea juuri iltaisin ja viikonloppuisin.

Suosittelulinkkini SiteGroundiin

Sähköposti

Yllättävän moni pienyrittäjä käyttää yrityksennimi@gmail.com -tyyppistä osoitetta. Minulle tulee siitä vähemmän ammattimainen fiilis kuin nimi@yrityksennimi.fi. Samalla kun hankit itsellesi palvelintilan (”tonttisi koordinaatit”), hankit myös domainin (”tonttisi osoite”), joka kirjoitetaan esimerkiksi selaimen osoitekenttään. Domainit ostan osoitteesta Domainkeskus.com.

Palvelintilaa ostaessasi kannattaa katsoa myös, mi(t)kä sähköpostiohjelma(t) on tarjolla kylkiäisenä, joskin tyypillisesti meilejä tulee luettua puhelimen MyMail-sovelluksella, joka kokoaa kaikkien sähköpostilaatikoiden meilit kätevästi yhteen.

Digitaalinen markkinointi: Google

En aio mennä tarkemmin digimarkkinoinnin työkaluihin, mutta Googlen työkaluihin kannattaa tutustua toistuvasti, sillä ne tuppaavat muuttumaan. Analytics kertoo esimerkiksi, mistä sivuston kävijät tulevat ja mitä he sivustollasi tekevät. Search Console näyttää kätevästi, mitä hakusanoja käytetään. Esimerkiksi amerikkalaisen jalkapallon tarvikkeisiin keskittyvä Jefukauppa.fi, jonka sivuille tullaan useimmin Googlen kautta hakusanoilla ”Jefukauppa” ja ”Jefu kauppa”. Google opettaa sietämään myös yhdys sana virheitä. Et tule oppimaan kaikkea haluamaasi Googlesta heti (jos koskaan), mutta jo perusasiat esim. Google Academyssä opettelemalla pääset pitkälle ja tulet miettineeksi liiketoimintaasi käyttäjän silmin. Esimerkiksi Google Analytics on siitä hauska työkalu, että siellä voi tutkiskella rauhassa ilman pelkoa rikkomisesta.

Muista siis lisätä Google Analytics -koodinpätkä heti alusta sivuillesi, jotta dataa alkaa kertyä. Muun oppimisen ehdit myöhemminkin.

Hakusanaoptimoinnista kannattaa katsoa lyhyt Hakukonekeisarin Näy Googlessa paremmin -videokurssi ja kokeilla prosessia Sinulle sopivilla hakusanoilla. Yksi kokeilu vie pari tuntia elämästäsi ja tuo varmasti lisää ymmärrystä Googlen ja ennen kaikkea käyttäjän ajatusmaailmasta.

Sosiaalinen media: LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram

En keskity myöskään some-työkaluihin, mutta sanonpahan vain, että jokaisen yrittäjän pitäisi tuntea vaihtoehtoina ainakin LinkedIn, Twitter, Facebook ja Instagram. Monen liiketoiminnan tarinankerrontaan sopii kuvien jakaminen Instagramissa, yhteisöihin Facebook-ryhmät, työntekijöiden asiantuntijajohtajuuteen LinkedIn-verkostoituminen tai markkinaseurantaan Twitter-listat. Kaikkia näitä työkaluja voi käyttää myös mainontaan. Suosittelen valitsemaan oman kotipesän, käyttötavan ja rutiinin.

Jokaisen pienyrittäjän pitäisi nähdä itsensä henkilöbrändinä somessa.

Sähköpostimarkkinointi ja CRM: MailChimp

Keräät potentiaalisista ja nykyisistä asiakkaista listoja, jotta voit lähestyä heitä myöhemmin tarjoamalla heille hyödyllistä sisältöä tai muita etuja. Tämä käy helposti MailChimpissä, jonka ilmaisella versiolla pääsee alkuun. Näet kuka sähköpostejasi avaa ja mistä he ovat kiinnostuneita. Näin kevyt asiakasrekisteri muodostuu WordPressiin.

Kuvitus: Canva, Pixabay, Unsplash

Historiani kautta olen oppinut arvostamaan kuvaoikeuksia ja suosittelen olemaan tarkka kuvien käyttöoikeuksista ja nimenomaan kaupalliseen käyttöön. Ilmaiseksi kuvia tarjoavat esimerkiksi Pixabay ja Unsplash. Vapaaehtoinen maksu on hyvä vaihtoehto kiittää hyvästä kuvasta.

Kuvat ja tekstit muuttuvat näyttäviksi some-kuviksi esimerkiksi Canvassa valmiiden mallipohjien perusteella. Canvassa minulla on maksullinen tili, mutta satasen vuosimaksu on osoittautunut varsin maltilliseksi. Samoin käytän jonkin verran maksullisia (1$) kuvia Canvassa.

Kuvien (tiedostokoon) pienentämiseen on muuten oiva työkalu: Tinypng.com. Ilmaisella versiolla saa kätevästi pienennettyä lukuisia kuvia (jolloin ne vievät vähemmän tilaa ja latautuvat nopeammin).

Intranet: Facebook-ryhmä

Isoilla firmoilla on sisäinen Intranet tiedonvälittämiseen. Itselleni tuli yllätyksenä, että sellainen tarvitaan kipeästi heti alusta alkaen eli jo kahden tai oikeastaan jo yhden miehen yrityksessä tai jo ennen sen perustamista. Jonnekin on syytä kerätä linkkivinkit ja erinäiset ideat muistiin. Itselläni on käytössä salaiset Facebook-ryhmät, jossa hyödynnän esimerkiksi tägejä (esim. #notetoself) merkitsemään aihealueet yhteen ja helpottamaan hakua.

Muita vaihtoehtoja Intraneteiksi voi olla mikä tahansa muu yhteisötyökalu, muistiinpanotyökalu kuten OneNote tai edes tehtävälistana käytettävä Trello.

Tehtävät: Trello tai Wunderlist

Jokaisella on toisinaan sata asiaa mielessä tai vähintään lukuisia tekemättömiä töitä. Eroonhan niistä pääsee vain tekemällä, mutta sitä ennen ne kannattaa merkitä itselleen muistiin. Itselläni on käytössä kaksi työkalua tähän. Ensin vannoin Wunderlistin nimiin ja se on meillä edelleen käytössä esimerkiksi ”muista viedä landelle” -listaan ja ostoslistaan. Tiedän siis, kun mies lähestyy kassaa ja voin lisätä listalle ostoksia tutun kaupan pohjakartan mukaiseen järjestykseen. Pahimmillani tein sinne toistuvia listoja ja pystyin seuraamaan, onko läksyt tehty, välipala syöty ja koirat viety ulos.

Sekä Wunderlist että Trello toimii kätevästi ryhmän kesken ja sekä Androidissa että omenoissa.

Perheyrityksessämme on käytössä Trello. Suunnittelemme tulevia markkinoinnin tehtäviä ja kuittaamme toimituksia siellä toisten tiedoksi. Parasta Trellossa on hyvä haku. Voin valita näkyviin omat tehtäväni kaikilta tauluilta (duuni, sivuduuni, yhdistys, kotityöt), luokittelun perusteella tai sanahaulla. Näin löydän myös jo kerran arkistoidut tehtävät. Trellon aktiivinen käyttäminen on vaatinut hyvin paljon käskyttämistä. Moni perheessämme vielä ajattelee, että ”mähän sanoin jo Sulle, että se on tehty” riittäisi kuittaamaan asian. Niistä yksittäisistä kommenteista vain ei jää mitään jälkeä muille (tai itselleen), joten suosittelen käyttämään todella vähän omaa energiaa ”onkohan tämä tehty” -miettimiseen, niin jää enemmän aikaa ja aivokapasiteettia sille elintärkeälle tekemiselle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *