Hani Normale omin silmin

Huh. Tällä hetkellä tuntuu, että tämänkertainen osaajaesittely on taas siitä vaikeimmasta päästä. Eihän päivän SataSella voi olla kukaan muu näin itsenäisyyspäivänä kuin mää. Tässäpä teille, rakas yleisöni, hajatelmiani siitä, millainen asiantuntija itse olen. Here goes.

Muutosjohtamisen asialla

Työskentelen Valtiokonttorilla valtiovarainministeriön ohjaamassa hallituksen digikärkihankkeisiin kuuluvassa ns. Handi-ohjelmassa eli valtionhankintojen digitalisoinnin toteutusohjelmassa muutosjohtamisen projektin projektipäällikkönä. Ugh. Mikä tuossa lauseessa nyt oli niin hankalaa? 😉 Ymmärrät varmasti tarpeeni vähän yksinkertaistaa työnkuvani jäsentelyä.

Olin päässyt työtehtävääni paljolti viestintätaustallani, mutta myös koulutuksen ja työnohjauksen osaamisestani oli hyötyä. En halunnut profiloitua pelkästään viestinnän ammattilaisena, vaikka se onkin tärkein osa muutosjohtamista. Päätin jakaa työtehtäväni kolmeen osa-alueeseen, joista aloin puhua: viestintä-, koulutus- ja ohjauspalvelut. Ohjauksessa minun tontillani on juuri tämä työnohjausmainen prosessin eteneminen, kun taas sisällön linjaukset kuuluvat ohjelma- ja hankepäälliköille.

Moniosaajan henkilöbrändi työkaluna

Tapani jäsennellä työni tällaisiksi kolmenlaisiksi palveluiksi kertoo minusta kolme asiaa. Ensinnäkin työskentelen ja kehitän työtäni erittäin itsenäisesti. Sen puolesta olen varmasti helppo ja toisaalta todella vaikea alainen. Toisekseen haluan tarjota asiakaslähtöisiä palveluita vähän kuin yrittäjälähtöisesti. Tämä tuo mielestäni tarvittavaa raikastusta erityisesti virastomaailmaan. Kolmannekseen olen näemmä todella monialainen, sillä minulla on kokemusta ja koulutusta jokaiselta osa-alueelta. Kun olen vielä saanut työskennellä esimiehenä, johtoryhmissä ja itsenäisissä asiantuntijatehtävissä kansainvälisissä teollisuus- ja palvelualan yrityksissä, perheyrityksissä ja pörssiyhtiöissä sekä nyt myös valtionhallinnossa, olen ainakin monipuolisuuteni puolesta kaikin puolin ihan catch kinkku.

Jos omassa muutosjohtamisessani yhdistyvät viestintä-, koulutus- ja ohjauspalvelut, suurin intohimoni taitaa edelleen olla henkilöbrändissä ihan tavis tallaajan kannalta.  Oman brändin kirkastamiseen tarvitaan ohjausta, omien vahvuuksien ja avainviestien tunnistamiseen ulkopuolisen näkemystä.  Valmistun pian työnohjaajaksi ja olen siellä hoksannut, kuinka henkilöbrändi on minulle yksi tärkeä työkalu, jota kautta voin luoda yhteisen kielen ja ymmärrettävät tavoitteet ohjattavan kanssa.

Henkilöbrändi on minulle neutraali keino tarkastella asiantuntijuutta.

Se puhunko asiantuntijamielikuvasta vai työntekijälähettilyydestä riippuu näkökulmasta. Työntekijälähettilyys on minulle työnantajanäkökulma asiantuntijabrändeihin. Taidan olla melko liiketoimintalähtöinen ja katson asioita mielelläni myös työnantajan silmin. Se ei kuitenkaan saa tarkoittaa ristiriitaa yksilön intressien kanssa. Asiantuntijaorganisaation henkilöstöjohtajana tukalassa taloustilanteessa opin kyllä, että molemmat voivat pönkittää toisiaan ja tärkeintä on työnantajana auttaa asiantuntijoita loistamaan ja toisin päin.

Vastaikkainasettelun aika on niin förbi.

Kaikkien boksien ulkopuolelta

Vaikka nuottasille ei tarvitse ryhtyä (on sekin välillä ihan virkistävää), erilaisia mielipiteitä tarvitaan. Olen tunnistanut itsessäni ja tiimeissäni, että ryhmätyö on tehokkaimmillaan, kun erilaiset ajattelijat kohtaavat. Mitä sitä pelkästään myötäilemään, jos vastakkaisella mielipiteellä voi auttaa enemmän. Tähän auttaa, jos osaa vaihtaa katsantokantaa ja etsiä uusia ideoita. Minä osaan – välillä vaikka kesken lauseenkin. =)

Entinen esinaiseni Pia kysyi minulta loppuhaastattelun kaltaisessa jutustelutuokiossa, onko raskasta olla ajatustensa kanssa niin paljon muita edellä. Itsekin ihan avomielinen ihminen oli tunnistanut minussa sen varmasti rasittavankin innon ideoida uutta ja viedä suunnitelmia vauhdilla eteenpäin. En ollut tunnistanut tätä piirrettä aikaisemmin niin voimakkaana, mutta kieltämättä eteenpäin kallistuminen aiheuttaa välillä pientä mielen höntyilyä. Luojan lykky, että on keski-ikä.

Idearikkaus, vilkas mielikuvitus ja pienimuotoinen kuplivuus ovat kuitenkin valtaosin hyviä piirteitä. Minäkin taidan suojella itseäni sen verran, että en vain aina hoksaa olevani hieman erilainen. Siitä voi innoitakin, kuten Anna-armas on meille kaikille opettanut: Erilaisuus on etuoikeus. Kaisa puolestaan ymmärsi jo kauan sitten alkaa kutsua minua nimellä Hani Normale (lausuttuna sillesten hienostuneesti ranskalaisittain), koska niinhän se on että:

Minä asetan normaalin tason ja siihen nähden te kaikki muut olette ihan törkeän omituisia.

Parhaat kokemukset #yhdessä

Olen hyvin kiitollinen tästä SataSella-matkastani. Tulin löytäneeksi muutaman ylimääräisen jokerin omallekin työuralleni. Toisten osaamista esitellessään tulee kertoneeksi paljon itsestäänkin, joten kyllä tämä minultakin vaati rohkeutta niiden timanttisten perslihasten lisäksi. Molemmat löytyvät.

Kaiken juttusarjasta sekä ihan arjessa saamani palautteen perusteella olen vähitellen sinut itseni kanssa. Taidan olla ihan 8- kiva tyyppi. Ei prkl, sanotaan 9+.

Kiitos  matkaseurasta. Nauttikaa itsenäisyydestänne.

Tutustu minuun LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Oman henkilöbrändin kirkastamiseen tarvitaan ulkopuolista näkemystä. Satasella voisi saada mallipohjan ja sparrausprosessin ammatillisten avainviestien luomiseen.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>